Antara Jual SimKad & Jual Reload/Topup

Apabila konsep prabayar diperkenalkan ke dalam sektor telefon bimbit, pengguna sangat sibuk kegembiraan. Dalam senario tempatan, saya perhatikan peniaga tambah nilai prabayar telah tumbuh seperti cendawan. Saya dapat melihat betapa bagusnya potensi perniagaan ini. Jadi,untuk tidak mahu terlepas peluang,saya telah mendaftarkan diri untuk menjadi seorang peniaga tambah nilai prabayar,kalau tidak pada silap tahun 2002.Saya masih ingat saya terpaksa mendeposit sekitar RM300 ke akaun pembekal. Apabila saya mengarahkan tambah nilai untuk pelanggan saya, kos akan ditolak daripada deposit dan nombor pin akan dihantar kepada saya melalui sms. Sangat mudah tetapi selepas itu saya mula sedar bahawa ia bukan satu perniagaan yang berdaya maju untuk beberapa sebab.


Pertama, saya terlepas pandang overhed. Setiap kali saya sms untuk meminta nombor pin tambah nilai, saya terpaksa membayar untuk sms. Sesetengah pelanggan meminta untuk nombor pin dihantar melalui sms kepada mereka.Kos sms terpaksa ditanggung oleh saya juga. Pada masa itu, kos satu sms adalah antara 15 sen dan 20 sen. Komisen yang saya dapat kadang-kadang tidak dapat menampung kos sms. Bayangkan senario ini. Seorang pelanggan mahu kredit RM10 Digi. Bila saya hantar sms kepada server untuk meminta nombor pin,kos ialah 15 sen. Apabila saya menerima nombor pin, saya kemudian sms kepada pelanggan saya, kos sms 15 sen lagi,jumlah kos sudah 30 sen. Margin saya adalah di antara 2% dan 5% bergantung kepada syarikat-syarikat telekomunikasi. Digi memberikan hanya 2%. Celcom adalah lebih pemurah. Mereka memberi 5%. Jadi saya mendapat komisen sebanyak 20 sen. Jadi dengan menjual reload kepada pelanggan saya sudah kehilangan 10 sen. Kadang-kadang apabila saya order reload pin dari server dan jika tiada stock saya terpaksa sms 2 hingga 3 kali hanya untuk dapatkan 1 pin nombor.


Seterusnya, isu pembayaran,kebiasaannya orang-orang yang meminta untuk topups adalah kawan dan melalui sms saja,jadi saya tidak mendapat bayaran dengan segera. Kadang-kadang saya terpaksa pergi ke tempat mereka hanya untuk mengambil RM10. Apabila saya mengambil kira kos minyak perjalanan,saya menyedari sesuatu yang tidak kena dengan perniagaan yang saya telah lakukan. Nasib baik saya tidak perlu untuk membayar sewa pejabat, elektrik, gaji kakitangan dan lain-lain Jadi, selepas kira-kira 3 bulan, saya memutuskan untuk menghentikan perniagaan ini. Apabila kawan perkenalkan mengenai Program Rujukan ini kepada saya, saya tidak percaya pada mulanya apabila beliau menunjukkan bahawa saya boleh mendapatkan sehingga 20% apabila orang topup telefon mereka tanpa saya perlu menjual kupon tambah nilai kepada mereka. Saya tidak perlu mengeluarkan satu sen pun untuk menyimpan pelbagai stok kupon topup untuk semua syarikat telekomunikasi. Apa yang perlu hanyalah membeli sekeping SimKad TuneTalk. Jadi, tanpa teragak-agak, saya menandatangani borang dan mendaftar ke dalam program ini.

Comments

  1. pernah juga nak buat bisnes topup tapi bila tengok kawan punya bisnes terus tak nak ambil risiko. duit topup tak dapat dengan segera. sudahnya topup dah habis dijual.

    ReplyDelete
  2. Biasalah yer...saya juga pernah buat tapi memandangkan sekarang perkembangan IT terlalu canggih dimana-mana pun boleh reload,saingan sengit...sekarang tukar strategi,saya promote simkad jer.....

    ReplyDelete

Post a Comment